AVALUACIÓ
- Kahoot: Avaluació de continguts i competència matemàtica.
OBJECTIU
|
COMPETÈNCIES D´ÀMBIT
|
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
|
CONTINGUTS
|
CRITERIS D´AVALUACIÓ
|
Conèixer i calcular problemes de triangles amb el Teorema de Pitàgores
|
Dimensió comunicació i representació.
Dimensió resolució de problemes
|
Competència matemàtica
Competència d’aprendre a aprendre
|
Càlcul dels costats (catets i hipotenusa) d´un triangle rectangle mitjançant el Teorema de Pitàgores
|
Coneix i calcula els costats d´un triangle rectangle mitjançant el Teorema de Pitàgores
|
Mitjançant aquesta eina digital es plantejarà a classe problemes matemàtics dels contiguts dits amunt. La dificultat d´aquestos anirà pujant i finalment s´arribarà a un grup final de preguntes relacionades amb possibles casos reals. Amb el codi 0404884 i inserint-lo a la app mòbil de Kahoot, pots fer el qüestionari si vols. A continuació pots veure un parell d´exemples:
Kahoot otorga punts amb les respostes correctes, sumant-se més si es respon en un curt termini de temps o es fan encerts consecutius, d´aquesta forma la avaluació formal de l´activitat (continguts i competències esmentades) es farà de 10 a 4 obtenint un 10 l´alumne de major puntuació, baixant-se proporcionalment fins al de menor puntuació.
- Rúbrica: Actitud i treball a l´aula.
Aquesta activitat de sis sessions a més preten l´assoliment de diverses competències bàsiques pròpies del cicle:
- Competència en el coneixement i interacció
amb el món físic.
Les matemàtiques són un instrument d'anàlisi de la realitat,
en particular del món físic; de fet, el raonament matemàtic promou una actitud
davant del món. El desenvolupament de determinats àmbits com la mesura i la
visualització, la interpretació i construcció de gràfics, així com de processos
com el raonament matemàtic, l'argumentació i la resolució de problemes
relacionats amb el món físic, contribueixen de manera directa a l'adquisició
d'aquesta competència.
- Competència en el tractament de la informació
i competència digital.
Molta de la informació que rebem conté elements
matemàtics, nombres, formes, mesures i funcions, expressats de manera diversa,
el coneixement dels quals és necessari. També els continguts del bloc
estadística i atzar, així com la utilització d'ordinadors i calculadores, estan
relacionats amb l'adquisició d'aquesta competència.
- Competència en autonomia i iniciativa
personal.
Plantejar i resoldre qüestions i problemes matemàtics, i tots el
processos associats a aquesta activitat (planificació, recerca d'estratègies,
validació de solucions i contrast amb les dels altres) implica, entre altres
coses, una presa constant de decisions, la pràctica de les quals incideix en la
progressiva adquisició d'autonomia de l'alumnat i de confiança en les pròpies
capacitats.
- Competència per aprendre a aprendre.
Per
aprendre matemàtiques cal desenvolupar, entre d'altres, capacitats relacionades
amb la presa de decisions i el sentit crític, la creativitat i la
sistematització, l'esforç i la constància, la síntesi i la generalització.
També la capacitat per relacionar fets i conceptes per tal de generar-ne de
nous. Totes elles, juntament amb la reflexió sobre el propi treball i la
capacitat per comunicar-lo, formen part d'aquesta competència bàsica per a
l'aprenentatge al llarg de tota la vida.
- Competència en comunicació lingüística.
Les
matemàtiques contribueixen a aquesta competència aportant el coneixement d'un
llenguatge específic, necessari en el desenvolupament de les ciències (i en
general del coneixement) i en la resolució de molts problemes quotidians.
També, en el treball matemàtic, l'ús de la llengua, tant oral com escrita, és
fonamental per descriure conceptes i processos, expressar raonaments,
argumentacions i proves, i en general, per a comunicar, discutir, comparar i
validar el treball realitzat.
- Competència en expressió cultural i
artística.
Les matemàtiques, més enllà de les seves aplicacions, constitueixen
una creació humana d'un gran valor cultural que cal conèixer, valorar i
relacionar amb la realitat actual. A més, al ser una ciència i un llenguatge
construït històricament per les diferents cultures, atorga valor a la
construcció de la identitat, tant de les cultures com de les persones. D'altra
banda, i a un nivell més concret, hi ha una relació entre continguts de tipus
geomètric i artístic, la connexió dels quals contribueix a aquesta competència.
Cada persona és diferent i per això l'alumnat ha d'aprendre
a reconèixer i controlar les conseqüències de la seva pròpia actuació, així com
respectar el procés d'aquelles amb les que comparteix el treball. El treball en
grup, entès com un treball de cooperació, i l'acceptació de les idees dels
companys i de les diferents estratègies emprades en la realització d'un càlcul,
d'una mesura o en el procés de resolució d'un problema, són aspectes del procés
d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques que contribueixen al
desenvolupament d'aquesta competència.
Per poder avalorar aquestos items farem ús de la següent rúbrica:
COMPETÈNCIA
|
ASSOLEIX
EXCEL·LENT
|
ASSOLEIX
NOTABLE
|
ASSOLEIX
|
NO ASSOLEIX
|
Competència en el coneixement i interacció
amb el món físic.
|
L´alumne/a
observa, formula pregunta, experimenta, contrasta i valida diferents objectes
i processos del seu entorn per assolir els continguts de classe de forma autònoma
|
L´alumne/a
pot observar, formular preguntes, experimentar, contrastar i validar
diferents objectes i processos del seu entorn per assolir els continguts de
classe, encara que de vegades necessita orientació del docent
|
L´alumne/a observa, formula pregunta,
experimenta, contrasta i valida diferents objectes i processos del seu entorn
de manera autònoma i amb orientació del docent però les conclusions que
extreu són diferents als continguts del curs o li costa assolir-los
|
L´alumne/a pot mostrar observació, formulació
de preguntes, experimentació, contrastació i validació de diferents objectes
i processos però de forma esporàdica o puntual
|
Competència en el tractament de la informació
i competència digital.
|
L´alumne/a fa un ús adequat i perfectament
adaptat de les eines digitals utilitzades a les sessions sobre els continguts
tractat a classe
|
L´alumne/a relaciona conceptes i continguts de classe amb eines
digitals, encara que necessita orientacions
|
L´alumne/a necessita orientació per aplicar i
adaptar contingut de classe amb eines digitals i ho acaba fent.
|
L´alumne/a amb orientació o sense no
relaciona continguts de classe amb eines digitals.
|
Competència en autonomia i iniciativa
personal.
|
L´alumne/a treballa de forma autònoma i
independent, consultes esporàdiques a dubtes molt concrets.
|
L ´alumne/a treballa adequadament amb
orientació del docent, s´observa certa manca d´iniciativa
|
L´alumne/a treballa però necessita habitualment
de l´empenta i orientació del docent per poder treballar.
|
L ´alumne/a mostra apatia i desinterès per
treballar qualsevol tipus de contingut de classe.
|
Competència per aprendre a aprendre.
|
L´alumne/a mostra atenció, interès, organització,
autonomia i feedback constant sobre
els continguts i activitats fets a classe
|
L´alumne/a sol mostrar atenció, interès, organització,
autonomia i feedback sobre els continguts
i activitats fets a classe
|
L´alumne/a pot mostrar atenció, interès, organització,
autonomia o feedback sobre els continguts
i activitats fets a classe quan se li crida l´atenció o se li dóna suport
|
L´alumne/a no mostra atenció, interès, organització,
autonomian i feedback sobre els continguts
i activitats fets a classe
|
Competència en comunicació lingüística.
|
L´alumne/a fan un bon ús del llenguatge en
general integrat vocabulari propi dels continguts de classe de forma natural
|
L´alumne/a pot fer ús del vocabulari dels
continguts de classe al seu llenguatge.
|
L´alumne/a compren els conceptes del
vocabulari dels continguts de classe. Per fer-ne ús necessita suport
|
L´alumne/a no compren ni integra el
vocabulari dels contiguts de classe
|
Competència en expressió cultural i
artística.
|
L´alumne/a expressa de forma creativa continguts
de classe mitjançant l´elaboració d´objectes,
expressió d´idees o realització de
dibuixos gaudint del procés.
|
L´alumne/a expressa continguts de classe mitjançant
l´elaboració d´objectes, expressió d´idees
o realització de dibuixos
|
L´alumne/a necessita l´orientació i empenta
del docent per expressa de forma creativa continguts de classe
|
L´alumne/a no sap/pot expressar continguts de
classe de forma creativa
|
Competència social i ciutadana.
|
L´alumne/a mostra de forma natural una actitud
treballadora, col·laboradora i de fàcil tracte amb els seus companys de grup
i classe
|
L´alumne/a pot treballar, col·laborar i
sociabilitzar amb els seus companys de grup i classe sense implicar cap tipus
de conflicte.
|
L´alume/a mostra alguna mancança com falta de
treball, col
·laboració en moments puntuals o difícil tracte amb els seus companys de grup i classe |
L´alumne/a no treballa, no col·labora ni té
bona relació amb els seus companys de grup o/i classe.
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada